شنبه 01 ارديبهشت 1403 13:09
  تخفیف های زریک  فیس بوک زریک  تحلیل بازار طلا  توئیتر زریک  اینستاگرام زریک  تلگرام زریک  تقویم اقتصادی جهان  وب سرویس قیمت طلا و سکه  سایت های مرتبط با طلا و سکه و ارز

 

 

 

نوع فروش زریک
شمش ٢٠ گرمي ١٨ عيار35,103,921

یکی از روش‌های متداول در دنیا برای بررسی چگونگی شکل‌گیری انتظارات، استفاده از نتایج نظرسنجی از خبرگان اقتصادی است. در این راستا موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اقدام به جمع‌آوری نظرات خبرگان اقتصادی در خصوص انتظارات آتی نرخ ارز طی سال‌های 1396-1389 کرده است.

خبرگان مورد نظر مشتمل بر شش گروه شامل اساتید دانشگاه، سیاستگذاران دولتی، کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس، فعالان بخش خصوصی و پژوهشگران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هستند.نمودار (1) نتایج مربوط به نظرسنجی در مورد نرخ ارز متوسط منتهی به هر سال از 1389 تا 1396 و همچنین نرخ ارز تحقق یافته را نشان می‌دهد.نمودار (1): نرخ ارز تحقق یافته و نرخ ارز انتظاری طی سال‌های 1396-1389 (ارقام به تومان)نتایج به دست آمده نشان می‌دهد:1- نتایج نظرسنجی چشم‌انداز اقتصاد ایران از نرخ ارز متوسط منتهی به سال 1396 بیانگر افزایش متوسط نرخ ارز انتظاری در دامنه 4000-4400 تومان است. افزایش نرخ ارز انتظاری (میانگین نظرسنجی‌ها) برای سال 1396 موید این است که با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد، انتظارات مردم از نرخ ارز، بیش از 4000 تومان است و در صورتی که نرخ ارز هدف دولت در فاصله نرخ بازار آزاد و نرخ ارز بین بانکی کنونی هر نرخی کمتر از 4000 تومان باشد، افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری روی ارز و جایگزین شدن آن با پول ملی، هزینه ثبات بازار ارز را برای بانک مرکزی افزایش خواهد داد.2- ابهام در سرنوشت برجام و رویکرد رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر عدم امضای گزارش پایبندی ایران به توافق هسته‌‌ای و زمزمه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز موجب شده مردم با توجه به تجارب به دست آمده از تحریم‌ها و شوک‌های ارزی قبل، این تغییرات را جدی قلمداد کرده و انتظارات خود را متناسب با این سیاست‌ها تعیین کنند. به عبارتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها انتظارات مردم به صورت عقلایی شکل‌ خواهد گرفت. این امر ممکن است سبب تلاطم‌ بازار ارز شده و به صورت عامل جذب‌کننده رفتارهای گروهی و سوداگرانه به سوی بازار ارز عمل کند. در این راستا ضروری است تثبیت دامنه نوسانات نرخ ارز با اتخاذ رویه‌های بدون تورش و متقارن دنبال شود.3- نااطمینانی در بازار ارز متاثر از برخی هیجانات و انتظارات کوتاه‌مدت ممکن است با جهش‌های افزایشی مقطعی موجب افزایش تلاطم در بازار ارز و افزایش مکرر نرخ ارز انتظاری شود و ‌گذار به نرخ با‌ثبات را با چالش مواجه کند. ضمن اینکه پایین آوردن نرخ ارز انتظاری به راحتی و با سیاست‌های متداول قابل انجام نیست و هزینه کاهش آن بسیار بالا خواهد بود. بنابراین بانک مرکزی باید از نحوه شکل‌گیری انتظارات آگاهی داشته باشد. تصحیح انتظارات، جهت‌دهی به اطلاعات عمومی و ایجاد شفافیت در خصوص روند تحولات متغیرها و بازارها و کنترل تاثیرگذاری هیجانات زودگذر و ناپایدار موجب کاستن از دامنه نوسانات نرخ ارز و محدود کردن کرانه‌های تغییر آن و تثبیت نرخ ارز خواهد شد.4- اصلی‌ترین عوامل نااطمینانی تثبیت دامنه نوسانات نرخ ارز ابهام در رویکرد رییس‌جمهور آمریکا به برجام، افت قیمت‌ جهانی نفت، افزایش کسری بودجه دولت و کاهش دستوری نرخ بهره بانکی (و به تبع آن کاهش انگیزه برای پس‌انداز و روانه شدن سپرده‌های بانکی به سوی بازارهای موازی به خصوص بازار ارز) است. از سوی دیگر مهم‌ترین عوامل اطمینان‌بخش برای تحقق تثبیت دامنه نوسانات ارز، حمایت اتحادیه اروپا، روسیه و چین از برجام، منابع ارزی رو به رشد ناشی از اجرای برجام و بهبود سرمایه‌گذاری خارجی است.

نمودار 24 ساعته اونس طلا

تاریخچه کامل اونس طلا

اخبار سیاسی و اقتصادی

قیمت طلا در بین نوسانات زیاد کاهش یافت
سقوط شدید قیمت طلا، آیا دوران صعودی طلا به پایان رسیده است؟
عدم توان طلا برای دستیابی به سطوح بالاتر، آیا در نهایت قیمت طلا افزایش خواهد یافت؟
افزایش قیمت طلا پس از سقوط های اخیر
طلا پس از قرار گیری در بالا ترین قیمت 5 ماهه خود کاهش یافت
پیش بینی کارشناسان از کاهش قیمت طلا در روز های آینده
یک سد محکم در مقابل صعود قیمت طلا
همراه با باز شدن بازار ها چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
تجزیه و تحلیل طلا، آینده قیمت طلا صعودی خواهد بود
تحلیل و تجزیه قیمت طلا، آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
صعود قیمت طلا در بازار جهانی /فلز زرد همچنان از حمایت خوبی برخوردار است
ادامه حرکت صعودی در بازار طلا+تحلیل تکنیکال
آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
در روز های آینده چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
قیمت طلا همچنان صعودی خواهد ماند
صعود قیمت طلا به بالا ترین سطح 10 هفته اخیر
طلا در حال جبران کاهش قیمت هفته گذشته