شنبه 08 ارديبهشت 1403 03:18
  تخفیف های زریک  فیس بوک زریک  تحلیل بازار طلا  توئیتر زریک  اینستاگرام زریک  تلگرام زریک  تقویم اقتصادی جهان  وب سرویس قیمت طلا و سکه  سایت های مرتبط با طلا و سکه و ارز

 

 

 

نوع فروش زریک
شمش ٢٠ گرمي ١٨ عيار32,332,563

سخنگوی دولت گفت: ‌اقتصاد مقاومتی از روز نخست کار دولت در برنامه‌های ما قرار داشت؛ ما برای مقابله با سیاست‌های تحریمی شدید نیز خود را آماده کرده بودیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در برنامه گفت‌وگوی زنده خبری شبکه دو سیما با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما تا پایان سال همین روش و سیاق پرداخت یارانه را انجام می‌دهیم اما استمرار این وضع در سال آینده معطوف به اشکالات و نواقصی که در روش فعلی وجود دارد، است.
وی افزود: با توجه به منابع لازم برای توزیع بین خانوارها و میزان قیمتی که برای انواع کالاها و خدمات مشمول هدفمندی یارانه می‌شود و نهایتاً شیوه‌ توزیع این منابع و بین سایر خانوارها به چه صورتی باید شود در سال آینده مشخص خواهد شد.
 
سخنگوی دولت ادامه داد: یک روش این است و روش دیگر نیز اجرای روش‌های پرداخت‌های غیرنقدی است بنابه فعالیت‌ها و مأموریتی که دولت محترم به چند کارگروه داد هر کدام درباره اینکه چگونه آنها را به خانواده‌هایی که نیاز به یارانه دارند، برسانیم نیز تلاش شده است.
 
نوبخت در ادامه تصریح کرد: یکی از دیگر گروه‌‌هایی که در این خصوص در حال کار کردن بر روی این موضوع متمرکز هستند که این قیمت چه مقدار می‌تواند ایجاد منبع درآمدها بکند و یا اینکه تا چه اندازه می‌تواند بدون فشار بر روی خانواده‌ها این قیمت‌ها افزایش یابد چرا که آقای روحانی بسیار حساس هستند که هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود حداقل آسیب را به زندگی مردم وارد کند.
 
وی افزود: بنابراین در بین گزینه‌هایی که می‌تواند انتخاب شود گزینه‌ای انتخاب خواهد شد که کمترین تأثیر را روی زندگی مردم بگذارد. موضوع بعدی که یک کارگروه دیگر بر روی آن متمرکز است این نکته می‌باشد که روش فوق برای تقسیم یارانه به این شکل امکان ادامه وجود دارد و یا نه.
 
نوبخت افزود: رقم پرداختی در هر ماه که به 4 هزار و 500 میلیون تومان می‌رسد با وجود اینکه تأثیر بسزایی در زندگی مردم ندارد اما با آن می‌توان کارهای بزرگی را در کشور انجام داد.
 
سخنگوی دولت ادامه داد:‌ متأسفانه در روش فعلی تولید از روش فعلی در توزیع یارانه‌ها سودی نمی‌برد و کارگروه‌ها در حال فعالیت در این باره هستند و قطعاً‌ بخشی در بودجه 1393 و در برنامه‌ایی که برای هدفمند کردن یارانه‌ها ریخته شده است و هیئت دولت آن را تصویب می‌کند دیده خواهد شد.
 
نوبخت گفت: تلاش ما این است که هر گونه تغییری کمترین تأثیر سو را روی زندگی مردم بگذارد. از این‌رو بعداز جمع‌بندی نهایی در این خصوص و هر کدام که مناسبت‌تر است انتخاب خواهد شد و من آن را برای مردم تشریح خواهم کرد.
 
وی در خصوص ارائه دو بسته کالایی به اقشار محروم گفت: همانطور که دولت در جهت تقویت زیرساخت‌های اقتصاد در حال تلاش است از گذران عادی زندگی مردم نیز مغفول نیست و همواره در تلاش است تا علاوه بر انجام کارهای اساسی به زندگی عادی مردم نیز توجه داشته باشد و بتواند بخشی از بار موجود بر مردم را بردارد و از همین‌رو دولت تصمیم گرفت دو بسته کالایی که عمدتاً مایحتاج زندگی غذایی مردم است را تدارک ببیند و در دو مرحله توزیع کند و برای این کار نیز منابع لازم را از هم‌اکنون اختصاص می‌دهیم.
 
سخنگوی دولت ادامه داد:‌ با توجه به کاهش منابع بودجه ما مجبور شدیم که سقف هزینه‌ها را کاهش دهیم و آن را کمتر کنیم و باید با توجه به همین مسئله تدبیر کنیم که هم صرفه‌جویی کنیم و بتوانیم از جهت دیگر دو بسته‌ کالایی که شامل کالاهای مورد نیاز خانوار است را توزیع کنیم. از این‌رو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصمیم گرفته آن را تأمین کند. هم‌اکنون لیست این کالاها تعیین شده است و ان‌شاء‌الله این دو بسته تا پایان سال بین مردم توزیع می‌شود.
 
در ادامه نوبخت در خصوص قیمت ارز گفت: قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا است اگر تقاضا با عرضه همخوانی نداشته باشد به طور حتم قیمت‌ها تغییر می‌کند.
 
وی افزود: به دلیل برهم خوردن تقاضا قیمت ارز تغییر کرد و هجوم تقاضا برای خرید ارز باعث افزایش قیمت شد که تا نزدیک به یک سوم میزان ارزش پول ما کاهش پیدا کرد.
 
نوبخت گفت: با توجه به اینکه بازار ارز یک بازار مطمئن برای مردم نخواهد بود بسیاری دیگران را به عنوان یک جایگاه مطمئن برای پس‌انداز خود نمی‌شناسند و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد تا بازار به ثبات برسد و ما ارز لازم را برای روز مبادا در اختیار داریم. بنابراین در آینده با توجه به اینکه بخشی از تحریم‌ها تقلیل پیدا کرد  و بدون تردید طی ماه‌های آینده منابع قابل توجهی از ارز در کنترل دولت قرار می گیرد بازار ارز به شدت تحت کنترل دولت قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: البته دولت قصد ندارد بدون جهت در بازارها مداخله کند باید بازارها در یک وضع ثابت نگه داشته شود اگر بانک مرکزی احساس بکند که قیمت به خاطر برخی از شبهه‌ها حالت غیر عادی بگیرد بانک مرکزی بلافاصله وارد عمل خواهد شد. قطعاً‌ دولت و اقتصاد با توجه به این مسئله رضایت نخواهد داد که قیمت ارز بی‌جهت پایین‌تر برود.
 
وی درباره قیمت ارز گفت: قیمت ارز براساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و جامعه نیز به این اطمینان خواهد رسید که ارز لازم در اختیار بازار قرار خواهد گرفت. ما از اینکه قیمت بازار غیر رسمی که قیمت غیر واقعی است و باید خود را با قیمت‌های پایین‌تری که تعادل بازار را حفظ می‌کند با قیمت رسمی متوازن کند.
 
سخنگوی دولت درباره نرخ اصلی ارز گفت: من نمی‌توانم در این باره توضیح دهم اما ما نمی‌توانیم این را به قیمت بازار رها کنیم ما اگر بتوانیم قیمت بازار را به صورت شناور مدیریت کنیم می‌توانیم دو عدد قیمت بازار و قیمت ارز غیر دولتی را به هم نزدیک کنیم.
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه برای مهار تورم چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت:‌ برای اینکه دلایل روند نزولی نرخ تورم را بدانیم باید علل صعودی شدن تورم را در نظر بگیریم که چرا تا 40 درصد و حتی بالاتر رفته است.
سخنگوی دولت به سه دلیل افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: یک دلیل این است که تقاضا افزایش می‌یابد؛ در واقع نقدینگی بیش از حد وارد اقتصاد ایران شده و تقاضا می‌آفریند.
نوبخت با تأکید براینکه یکی از اقدامات دولت طی 100 روز گذشته مهار کردن حجم نقدینگی در اقتصاد با سیاست‌های واقع‌بیانه بوده است، افزود: دلیل دیگر فشار هزینه است در واقع اگر قیمت عوامل تولید افزایش یابد قیمت تمام شده کالا نیز بالا می‌رود و آقای روحانی تأکید دارد هیچ کدام از کالاها بدون منطق افزایش نیابد.
وی دلیل سوم را نیز انتظارات تورمی عنوان کرد و گفت:‌ اگر مردم نسبت به رفتارهای دولت در اقتصاد مطمئن و امیدوار نباشند تلاش می‌کنند برای آینده ذخایری را بالا ببرند.
سخنگوی دولت با تأکید براینکه با تدبیر دولت پنج واحد در سطح از شهریور تا مهر نرخ تورم نقطه به نقطه تقلیل یافته است، گفت: البته این به معنای تقلیل قیمت‌ها نیست بلکه سرعت افزایش قیمت‌ها کم شده است.
وی با بیان اینکه هر مقدار بتوانیم نرخ تورم را کاهش دهیم و در واقع تورم یک رقمی ایده‌آل ما است،‌ افزود: تا پایان سال هدف‌گیری کرده‌ایم که تا 35 - 36 درصد این میزان را تقلیل دهیم و شاید پایین‌تر هم باشد.
نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره حمایت از بخش تولید داخلی یادآور شد:‌ شاید بخشی از مشکلات امروز این بود که در برابر افزایش قیمت‌های انواع حامل‌های انرژی، سوخت و عوامل تولید یارانه به تولید ندادیم؛ در برنامه‌های ما الان بحث پرداختن به تولید بسیار پررنگ است.
سخنگوی دولت درباره نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت:‌ اقتصاد مقاومتی از روز نخست کار دولت در برنامه‌های ما قرار داشت.
وی تأکید کرد: از زمانی که دولت فعال شد برنامه‌هایی داشتیم که اگر سیاست‌های تحریمی تشدید شود شرایط را برای چنین حالتی آماده کنیم چرا که ما از اهداف ملی خود دست برنخواهیم داشت.
 
منبع : فارس
 

نظرات

ارسال نظر جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
  • ادرس های صفحه وب و نشانی های پست الکترونیک به طور خودکار به لینک تبدیل می شوند.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف ها به طور خودکار تجزیه می شوند.

لطلاعات بیشتر درباره گزینه های قالب بندی

Image CAPTCHA

نمودار 24 ساعته اونس طلا

تاریخچه کامل اونس طلا

اخبار سیاسی و اقتصادی

قیمت طلا در بین نوسانات زیاد کاهش یافت
سقوط شدید قیمت طلا، آیا دوران صعودی طلا به پایان رسیده است؟
عدم توان طلا برای دستیابی به سطوح بالاتر، آیا در نهایت قیمت طلا افزایش خواهد یافت؟
افزایش قیمت طلا پس از سقوط های اخیر
طلا پس از قرار گیری در بالا ترین قیمت 5 ماهه خود کاهش یافت
پیش بینی کارشناسان از کاهش قیمت طلا در روز های آینده
یک سد محکم در مقابل صعود قیمت طلا
همراه با باز شدن بازار ها چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
تجزیه و تحلیل طلا، آینده قیمت طلا صعودی خواهد بود
تحلیل و تجزیه قیمت طلا، آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
صعود قیمت طلا در بازار جهانی /فلز زرد همچنان از حمایت خوبی برخوردار است
ادامه حرکت صعودی در بازار طلا+تحلیل تکنیکال
آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
در روز های آینده چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
قیمت طلا همچنان صعودی خواهد ماند
صعود قیمت طلا به بالا ترین سطح 10 هفته اخیر
طلا در حال جبران کاهش قیمت هفته گذشته