چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 12:41
  تخفیف های زریک  فیس بوک زریک  تحلیل بازار طلا  توئیتر زریک  اینستاگرام زریک  تلگرام زریک  تقویم اقتصادی جهان  وب سرویس قیمت طلا و سکه  سایت های مرتبط با طلا و سکه و ارز

 

 

 

نوع فروش زریک
شمش ٢٠ گرمي ١٨ عيار32,332,563

در ادامه روند افزایش یا به عبارتی اصلاح قیمت‌ها در بازار ارز و سکه که از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، دیروز در ابتدای معاملات بازارهای نقدی و آتی سکه، بر قیمت تمام این سکه‌ها (به غیر از نیم و ربع سکه) افزوده شد.
 

این روند البته در ادامه دادوستدها جهت عکس به خود گرفت. سررسیدهای دور بازار آتی با افزایش بیش از یک درصدی بها به نسبت روز شنبه بر تابلوی معاملات حاضر شدند و دو سررسید آذر و دی نیز کمتر از یک درصد بر قیمت خود افزودند. افزایش بهای سکه‌های آتی روز گذشته بیش از نقدی بود، به طوری که همزمان با افزایش چهار هزار تومانی سکه در بازار نقدی، سررسیدهای آتی بین 9 تا 12 هزار تومان افزایش قیمت داشتند. به مرور سکه نقدی با ریزش به قیمت‌های روز شنبه بازگشت و پس از آن کمی از بهای آن کاسته شد، اما به طور کلی تغییر چندانی با بهای روز شنبه خود نداشت و در کمترین و بیشترین قیمت (تا لحظه تنظیم این گزارش) به ترتیب 870 و 877 هزار تومان بود. به همین ترتیب سررسیدهای آتی نیز از شدت افزایش قیمت‌ها کاستند. دیروز با تعطیلی بازار نیویورک، اونس طلا نیز بر قیمت 1254 روز جمعه همچنان ثابت بود.
طی هفته گذشته، قیمت سکه تقریبا به طور مداوم از ارزش بهای آن کمتر بود که موجب ایجاد حباب منفی شده بود؛ اما از آنجا که حباب منفی‌ نمی‌تواند پایدار باشد، قیمت‌ها همچنان روبه افزایش دارند اما هنوز هم نتوانسته‌اند به بهای پیش از آخرین نشست ژنو بازگردند.
قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته با بهای روز شنبه تفاوت چندانی نداشت. این ارز مهم اما هنوز نتوانسته به کانال سه هزار تومانی بازگردد. از دلایل افت ارزش دلار در روزهای اخیر روند مثبت مذاکرات ایران و گروه 1+5 و از آن مهم‌تر کاهش تقاضا و ورود دلارهای خانگی به بازار عنوان شده است، چرا‌که به نظر می‌رسد دیگر سرمایه‌گذاری روي دلار، سود آوری گذشته را ندارد. پیش‌بینی حاکم شدن روند نزولی دلار در بازار با لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در آینده، آزاد سازی دلارهای بلوکه شده، کاهش تورم و افزایش تجارت و مناسبات بین‌المللی، افقی منفی پیش روی بازار ارز ترسیم کرده است. اما به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز، مرز روانی سه هزار تومان، رقمی است که دلار به زودی دوباره به آن باز خواهد گشت و نوسانات خود را در این محدوده دنبال خواهد کرد.
دولت در بودجه 92 نرخی برای دلار تعیین نکرد اما با پیش‌بینی درآمدهای ارزی و ریالی، نرخ ارز را شناور مدیریت شده در نظر گرفت. پیش از این برخی کارشناسان بازار ارز بر این باور بودند که اگر همین روش برای بودجه 93 هم تکرار شود، این مساله تاثیر خاصی بر بازار ارز نخواهد داشت و تنها بازیگران بازار فرصت دارند تا نرخ تعادلي دلار را محاسبه کنند؛ اما در صورتی که تصمیم بر این باشد كه بر اساس تورم نرخ ارز بالا برود، بهای دلار در بازار آزاد در واکنش به چنین وضعی، افزایش خواهد داشت و در نقطه تعادلی جدیدی خواهد ایستاد. در حالت سوم نیز اگر نرخ فعلی برای ارز در بودجه ثابت بماند، باز هم تاثیری بر بازار ارز نخواهد داشت. با نزدیک شدن به موعد ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس – که قرار است چهارشنبه این هفته باشد – گمانه زنی‌ها از نرخ دلار در بودجه بالا گرفته است. روز گذشته قیمت‌های 2550 تا 2650 تومان ارقامی بودند که پیرامون این نرخ شنیده می‌شد. از سوی دیگر سال گذشته، زمانی که بهای جهانی نفت بیش از 100 دلار بود، قیمت نفت در بودجه 95 دلار در نظر گرفته شد، اما حالا که بهای نفت 93 دلار است، این قیمت 100 دلار پیش‌بینی شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد بودجه 93 تا حدودی خوش‌بینانه و انبساطی بسته شده است. از ابتدای معاملات امروز قرار است وجه تضمین اولیه مورد نیاز برای قراردادهای آتی سکه با کاهش یک میلیون تومانی، به دو میلیون تومان برسد. با توجه به اینکه قوانین جدید بر این بازار حاکم شده و با عنایت به اینکه نرخ دلار به شدت مورد توجه معامله‌گران بازارهای ارزی، طلایی و سکه است، یکی از فاکتورهای اصلی که معامله گران فرصت دارند نسبت به آن واکنش نشان دهند، قیمت دلار در بودجه سال آینده است. یکسان‌سازی نرخ ارز و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال 93 کل کشور برشمرده شده است. در روزهای پیش رو
علاوه بر خبرهای بودجه ای، نوسانات پیش‌بینی شده برای اونس طلا در بازارهای بین‌المللی که در پی رویدادهای تاثیرگذار بر این شاخص مهم روی خواهد داد نیز از اهمیت ویژه‌ای برای جهت‌دهی به بازارهای داخلی برخوردار است.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نظرات

ارسال نظر جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
  • ادرس های صفحه وب و نشانی های پست الکترونیک به طور خودکار به لینک تبدیل می شوند.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف ها به طور خودکار تجزیه می شوند.

لطلاعات بیشتر درباره گزینه های قالب بندی

Image CAPTCHA

نمودار 24 ساعته اونس طلا

تاریخچه کامل اونس طلا

اخبار سیاسی و اقتصادی

قیمت طلا در بین نوسانات زیاد کاهش یافت
سقوط شدید قیمت طلا، آیا دوران صعودی طلا به پایان رسیده است؟
عدم توان طلا برای دستیابی به سطوح بالاتر، آیا در نهایت قیمت طلا افزایش خواهد یافت؟
افزایش قیمت طلا پس از سقوط های اخیر
طلا پس از قرار گیری در بالا ترین قیمت 5 ماهه خود کاهش یافت
پیش بینی کارشناسان از کاهش قیمت طلا در روز های آینده
یک سد محکم در مقابل صعود قیمت طلا
همراه با باز شدن بازار ها چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
تجزیه و تحلیل طلا، آینده قیمت طلا صعودی خواهد بود
تحلیل و تجزیه قیمت طلا، آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
صعود قیمت طلا در بازار جهانی /فلز زرد همچنان از حمایت خوبی برخوردار است
ادامه حرکت صعودی در بازار طلا+تحلیل تکنیکال
آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت؟
در روز های آینده چه اتفاقی برای طلا خواهد افتاد؟
قیمت طلا همچنان صعودی خواهد ماند
صعود قیمت طلا به بالا ترین سطح 10 هفته اخیر
طلا در حال جبران کاهش قیمت هفته گذشته