حالا فناوریهای جدیدی مانند هوشمصنوعی و کلانداده یا همان بیگدیتا، توانستهاند با ارائه قابلیتها و امکانات تازه، راهکارهای جدیدی برای رشد و توسعه صنایع ایجاد کنند. با این اوصاف است که شرکتهای بزرگ و شناختهشدهای مانند کوکاکولا هم به استفاده و بهرهگیری از این تکنولوژیها رویآوردهاند.
در حالحاضر بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات نوشیدنی در جهان، بیش از 500 برند و نوع نوشیدنی غیرالکلی را به مشتریانش در بیش از 200 کشور دنیا عرضه میکند و میفروشد. در هر روز بیش از 9/ 1 میلیارد نوشیدنی این شرکت با برندهای مختلف و شناختهشدهای مانند فانتا، اسپرایت، دایت، داستانی و... در سراسر جهان مورداستفاده قرار میگیرد. به گزارش دنیای اقتصاد، با این اوصاف این تعداد قابلتوجه از محصولات و عرضه آنها به افراد زیادی در دنیا، حجم بسیار چشمگیری از اطلاعات را تولید میکند. فرآیند عرضه این محصولات از تولید و توزیع گرفته تا فروش و بازخورد مشتریان به استراتژی هدایت اطلاعات مشخص وابسته است تا تصمیمگیریهای تجاری را به یک مرحله استراتژیک و حسابشده رسانده و هوشمندتر کند.در واقع کوکاکولا یکی از اولین برندهای جهانی و شناختهشده در خارج از بازار آیتی است که درباره بیگدیتا صحبت میکند. «اسات سزار» مدیر ارشد بخش بیگدیتای این شرکت در سال 2012 درباره این موضوع گفته بود: «رسانههای اجتماعی، اپلیکیشنهای موبایل، رایانش ابری و تجارت الکترونیکی، همه و همه ترکیب میشوند تا مجموعهای از ابزارهای بینظیر و جدید را در اختیار شرکتهایی مانند کوکاکولا قرار دهند و به این ترتیب به این شرکتها کمک کنند تا روش بهرهگیری از IT در صنایع و بخشهای مختلف را متحول کنند. در پشت همه اینها، بیگدیتا آگاهی و هوشمندی کافی برای بهکارگیری همه این تکنولوژیهای جدید و البته مقابله با چالشهای دنیای مدرن را در اختیار این شرکتها قرار میدهد.» اخیرا «گرگ چمبرز» مدیر ارشد بخش نوآوری دیجیتالی شرکت کوکاکولا هم در این مورد گفته است: «هوش مصنوعی، پایه و اساس هر چیزی است که ما میخواهیم انجام بدهیم. ما تجربههای هوشمندی را ایجاد کردهایم. در این میان هوش مصنوعی هسته اصلی است که به این تجربهها قدرت میبخشد.»
توسعه محصولات
کوکاکولا حالا بهخاطر پیشتازی در تلفیق منابع گسترده تحقیق و توسعه با هوش مصنوعی شناخته میشود تا به این ترتیب بتواند از کوچکترین اطلاعات جمعآوری شده و بهدست آمده برای بهبود جایگاه و توسعه محصولاتش بهره ببرد. میوههای این تحقیق اوایل سال جاری میلادی رونمایی شدند، وقتی که این شرکت اعلام کرد تصمیم دارد نوشیدنی اسپرایت با طعم گیلاس را ارائه کند؛ مزهای جدید که بر اساس پیگیری و بررسی اطلاعات بهدست آمده از آخرین نسل مراکز سلف سرویس نوشیدنیهای غیر الکلی که امکان ترکیب نوشیدنیها با سلیقه خود مشتریان را به آنها میدهند، تولید شده است. در این مراکز دستگاههایی وجود دارند که اجازه میدهند مشتریان انتخابهای خودشان را از میان نوشیدنیهای مختلف با طعمها و مزههای متفاوت ترکیب کرده و در نهایت نوشیدنی دلخواه و مناسب ذائقهشان را تجربه کنند. اطلاعات بهدست آمده از این مراکز و دستگاهها میتواند محبوبترین ترکیبات مورد علاقه مشتریان و در نهایت تغییرات ذائقه آنها را برای شرکت کوکاکولا فاش کند تا این شرکت بتواند نوشیدنیهای مطابق با این تغییرات و ترکیبات را بهصورت صنعتی و تجاری در قوطیهای خودش تولید و عرضه کند.کوکاکولا همچنین به دنبال بهرهگیری از تجربیات غولهای تکنولوژی و توسعه چیزی شبیه به دستیار دیجیتالی و روباتهای هوش مصنوعی مانند الکسا و سیری است. این ابزار هوش مصنوعی در دستگاههای فروش خودکار تعبیه میشود تا امکان سفارشیسازی و شخصیسازی بیشتر و بهتر را در اختیار مشتریان قرار دهد. برای مثال، کاربران میتوانند ترکیب مورد علاقهشان را از هر دستگاه فروش خودکار سفارش بدهند تا در نهایت این ماشین یا ابزار نوشیدنی انتخابی آنها را بر اساس اولویتهای شخصیشان ترکیب کند. این ابزار هوش مصنوعی همچنین رفتار دستگاههای فروش خودکار را بسته به مکانش مطابقت خواهد داد. این به معنای آن است که دستگاههای فروش خودکار در مراکز خرید یا مجموعههای تفریحی و سرگرمی، زندهتر، به روزتر و پویاتر یا در یک بیمارستان فعالتر و حساستر خواهند بود.
گزینههای سالم
از آنجا که فروش نوشیدنیهای گازدار و شیرین در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است، کوکاکولا به دنبال استفاده از اطلاعاتی است که بتوانند به این شرکت برای تولید و عرضه بعضی محصولات سالمتر مانند آب پرتقال –که این شرکت با برندهای مختلفی مانند Minute Maid و Simply Orange در سراسر دنیا عرضه میکند- کمک کنند. این شرکت اطلاعات مربوط به آب و هوا، عکسهای ماهوارهای، میزان برداشت محصولات کشاورزی، میزان ترشی یا شیرینی و حتی عوامل تاثیرگذار بر قیمت را ترکیب میکند تا از آنها برای تضمین رشد برداشت محصول پرتقال، حفظ و ارتقای کیفیت این محصولات بهره بگیرد. سپس این الگوریتم بهترین ترکیب از متغیرها را برای تطابق محصولات با ذائقه مشتریان محلی در بیش از 200 کشور در سراسر جهان پیدا میکند.
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده در واقع گرافیک کامپیوتری را با دیدگاه یک کاربر از دنیای واقعی ترکیب میکند و این محتوا از طریق عینکها یا هدستهای خاصی نمایش داده میشود. حالا کوکاکولا بهصورت آزمایشی از این تکنولوژی در برخی از کارگاههای تولید بطریهایش در دنیا استفاده کرده است. این تکنولوژی به تکنسینها این امکان را میدهد تا اطلاعاتی درباره تجهیزاتی که استفاده میکنند بهدست آورده و از راهنمایی و مشاوره متخصصان از راه دور کمک بگیرند. به این ترتیب بسیاری از مشکلات و ضعفها در فرآیند طراحی و تولید این محصولات به راحتی از بین میروند. این تکنولوژی همچنین در دستگاههای فروش خودکار این شرکت هم بهکار گرفته شده است تا بتواند مشکلات احتمالی مختلف را شناسایی کرده و از راه دور مرتفع کند. این مزیت امکان بهبود دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات جدید این شرکت در تمام نقاط دنیا به خصوص مناطق دورافتاده را فراهم میآورد.
رسانههای اجتماعی و دادهپردازی
با 105 میلیون طرفدار در فیس بوک و 35میلیون دنبالکننده در توییتر، رسانههای اجتماعی یکی دیگر از منابع بسیار مهم جمعآوری اطلاعات برای کوکاکولا هستند. این شرکت به دقت بازخورد مشتریانش در این رسانههای اجتماعی را دنبال میکند تا بتواند سلیقه و ذائقه دقیق آنها را شناسایی کند. این اطلاعات به این شرکت کمک میکنند تا بتواند دیدگاه بهتری به شیوه مصرف مشتریان، نیازهای جدید آنها و موقعیتهای مختلفی که از این محصولات استفاده میکنند، داشته باشد. سپس به کمک ابزار ویژه هوش مصنوعی خود حتی میتواند زمان و مکان گرفته شدن عکسها را شناسایی و تعیین کند تا در نهایت برای بازاریابی و تبلیغات موثرتر از آنها بهره بگیرد. بررسیهای کارشناسان بازاریابی کوکاکولا نشان میدهد بهرهگیری از این اطلاعات برای تبلیغات آنلاین تا چهار برابر موثرتر از شیوههای قدیمیتر است.